R


Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

zamknij
25 styczeń
Polub ten news!
news Jak powinien odżywiać się nastolatek?

Jak powinien odżywiać się nastolatek?

Okres dojrzewania to jeden z najważniejszych etapów w Twoim życiu. Właśnie w tej chwili kształtuje się Twoja osobowość, zauważasz zmiany w budowie swojego ciała, a w Twoim organizmie wariują hormony.

W tym czasie bardzo istotny jest sposób odżywiania. Każdy nastolatek powinien każdego dnia spożywać odpowiednią do swojej płci, wieku oraz aktywności fizycznej liczbę kalorii.

Dietetycy ustanowili tabelę zapotrzebowania na kalorie dla młodych ludzi w sposób następujący:
- dziewczęta w wieku 11-13 lat – 1800 - 2200 kalorii
- dziewczęta w wieku 14-18 lat – 1800 - 2400 kalorii
- chłopcy w wieku 11-13 lat – 1800 - 2600 kalorii
- chłopcy w wieku 14-18 lat – 2200 - 3200 kalorii

Wartości te przedstawiają zapotrzebowanie osób prowadzących średni poziom aktywności ruchowej, czyli zapotrzebowanie tradycyjnych nastolatków, którzy chodzą na lekcje w-fu i sporadycznie uprawiają inne sporty.
Osoby aktywne fizycznie (uprawiające sport również poza lekcjami w-fu) mają zdecydowanie większe zapotrzebowanie energetyczne od tego podanego powyżej.



W żywieniu bardzo istotne jest źródło pochodzenia kalorii, czyli produkty, które dostarczamy do swojego organizmu.
Każdy nastolatek, każdego dnia powinien zjadać 5 posiłków bogatych w produkty zbożowe, mięso, owoce oraz warzywa. Odpowiednią ilość kalorii w bardzo prosty sposób można dostarczyć zjadając dania typu Fast food, słodycze oraz gazowane napoje kolorowe, jednak produktów tych nie można zaliczyć do zdrowych, a uczucie sytości po spożyciu takich produktów jest tylko chwilowe.



Warto już w domu przygotować sobie drugie śniadanie do szkoły, aby na przerwie pochopnie nie podjąć decyzji o niezbyt zdrowym zakupie w sklepiku szkolnym. Na śniadanie do szkoły weź kanapkę z chleba pełnoziarnistego z szynką, pomidorem i ogórkiem oraz owoce. Takie śniadanie dostarczy Ci właściwych składników odżywczych i sprawi, że do końca lekcji nie poczujesz głodu.

Do każdego obiadu postaraj się, aby dołączone były warzywa. Mogą to być warzywa surowe, ugotowane bądź zrobione na parze. Warzywa posiadają bardzo dużo błonnika, który odgrywa kluczową rolę w zdrowym odżywianiu.

Pamiętaj również o podwieczorku. Nie chodzi tutaj o 3 gałki ulubionych lodów, z bitą śmietaną, posypką i polewą czekoladową, lecz o sałatkę owocową lub musli z jogurtem naturalnym i ulubionym owocem.



Kolacja powinna być zjedzona najpóźniej 2-3 godziny przed snem. Nie najadaj się na noc nad wymiar, ponieważ Twój organizm właśnie w nocy spala najmniej kalorii.

Warto zwrócić uwagę na obecność słodyczy w życiu młodego człowieka. Słodycze w Twoim jadłospisie powinny pojawiać się maksymalnie 3 razy w tygodniu. Optymalna ilość słodkich przekąsek to 1 raz w tygodniu. Uwierz, że jeśli będziesz odżywiać się zdrowo, inne produkty zniwelują Twoją OGROMNĄ chęć na batona, chipsy lub pączka. Zbyt duża ilość spożywanych słodyczy powodować może wzrost masy ciała, a jednocześnie niekorzystnie wpływać będzie na Twój rozwój, stan zdrowia oraz samopoczucie(poczucie własnej wartości zmaleje wraz z nadmiarem tkanki tłuszczowej).

W okresie dorastania możesz odczuwać zwiększony apetyt. Nie martw się- to normalne. Musisz jednak pamiętać, że zwiększona ilość dostarczanych do organizmu kalorii musi iść w parze ze zwiększoną aktywnością ruchową!



A jak wygląda Twój dzienny jadłospis?
Co jesz na co dzień?
Czy odżywiasz się zdrowo? Może masz jakieś wskazówki dla innych jak odżywiać się zdrowo?
Czy jesteś zadowolony ze stanu swojego zdrowia oraz budowy swojego ciała?


News opublikowano ponad 4 lata temu w kategorii Jedzenie Statystyki 1,738 odsłon oraz komentarze (3)

Komentarze (3)

  • Gość
  • Moje obrazki i zdjęcia Kaarrolcia offline
    Kaarrolcia ponad 3 lata temu

    dzieki

  • Moje obrazki i zdjęcia psychopat offline
    psychopat ponad 3 lata temu

    trzeba wcinać warzywa i owoce a wtedy będzie zdrowko hahaha

  • Moje obrazki i zdjęcia AguŚśśś offline
    AguŚśśś ponad 4 lata temu

    Ciekawe porady